Для одних людей автомобіль ще розкіш, для інших - лише засіб пересування. Але зустрічаються і такі, для кого він, головним чином, засіб задоволення своїх амбіцій. Моральну сторону цього аспекту обговорювати тут не будемо. А ось про безпеку давайте поговоримо, причому як тих, хто займається специфічним тюнингом, так і що оточують. БЛАКИТНІ ФАРИ Людини, що перетворює автомобіль на новорічну ялинку, немає сенсу запитувати, навіщо він це робить.Напевно, вважає, що так його машина виглядає "крутішою", або вірить, що колба лампи, пофарбована в блакитний колір, різко збільшує світловий потік. Розвіяти останню помилку ми попросили фахівців відділу світлових приладів НДІ Автоелектроніки. Для більшої переконливості купили сім пар кольорових ламп - тих, що частіше зустрічаються в торгівельних точках Москви. Багато з інтерференційним покриттям - що переливається всіма барвами веселки. Для порівняння узяли і звичайну лампу від перевіреного виробника (що потрапляв раніше в наші тести). Виробам чинили перевірку на відповідність стандартам, що діяли. Спочатку оцінили, який світловий потік взагалі здатна дати лампа, потім виміряли светораспределеніє - скільки світла потрапляє на дорогу, на узбіччя, а скільки - в очі зустрічним. Вже перші виміри змусили засумніватися в неабияких можливостях дива-ламп, про які повідомляв текст красивих етикеток.Не дивлячись на чималу ціну, шість зразків з восьми не дотягли до вимог стандарту за найбанальнішими показниками - світловим потоком в режимах ближнього і далекого світла. Просто кажучи, кількість світла, що випускається лампами, дуже мало. Не мудро, що у важчій номінації - забезпечувати складне светораспределеніє - прийнятний результат таких виробів вельми сумнівний. ЯК НІ КРУТИ Оцінюючи параметри светораспределенія, фахівцям дійсно доводиться крутити лампи.Залежно від того, як вони будуть встановлені на стенд, отримаємо і різні результати. У випадку з нашими, не зовсім звичайними лампами діяли все ж по найзвичайнішому алгоритму. Спочатку кожен виріб ставили на стенд так, щоб освітленість в крапці 0-0, розташованою точно по центру (див. малюнок), відповідала 0,7 лк. Це вважається нормою для доброякісної продукції. Перевіряли, що видає кожна з ламп, і, якщо вона провалювала вимоги стандарту (Правило ЕЕК ООН № 20),давали їй останній шанс - поміщали так, щоб забезпечити в центральній крапці максимально допустиму освітленість 0,84 лк. Але тепер уже чесно заносили в протоколи все, що виходить, навіть якщо в лампи не виходить нічого. А таких горя-лампочок, як, напевно, можна здогадатися, виявилося багато. Все, окрім однієї! Причому єдина прошедшая випробування - звичайна лампа штатної потужності і хорошої якості.Втім, була ще пара "модних" зразків, про які можна сказати м'якше, - у них вийшло не все або зовсім мало що. На загальному рівні це виглядає майже задовільно, хоча продавати таке, звичайно, не можна. І вже тим більше - ставити на машину. ПО ХВОРОМУ МІСЦЮ Вже скільки разів твердили: не набувайте для своєї машини виробу сумнівної якості, тим більше ті, що безпосередньо впливають на безпеку. Не купуйтеся на модний блакитний колір "а-ля Ксенон" або низьку ціну за безрідний виріб. Такі при написах на упаковці 120/110 Вт частенько освітлюють дорогу в 5-6, а то і в 8 разів гірше, ніж нормальна лампа штатної потужності 60/55 Вт. Причому сліплять зустрічних водіїв куди сильніше, ніж допустимо. На багатьох блакитних виробах ми виявили цікавий напис - 60/55 Вт (120/110 Вт). Така подвійна маркіровка, по завіренню продавців, означає, що споживана лампою потужність - звичайна, 60/55, а світить (!), як 120/110 Вт.Втім, як насправді світить кожен з куплених нами зразків, можна побачити в таблиці, де приведені і вимоги стандарту. Є, звичайно, і у іменитих виробників блакитні лампи, здатні укластися в строгі вимоги, але не варто думати, що дорога в блакитному світлі буде видно краще. Швидше навпаки, оскільки людське око з меншим полюванням сприймає те, що зміщене в синю область спектру. Робіть виводи, господа!
1. "Осрам" (Osram) З безбарвною колбою. Потужність / 60/55 Вт. Ціна / 85 крб. Маркіровка повністю відповідає Правилам ЕЕК ООН № 38. Лампа з великим запасом уклалася у всі вимоги. Цей конкретний зразок прошел би і строгіші сертифікаційні випробування, де по ряду показників вимоги на 20% строго.
2. "Вестек" (Vestec) З інтерференційним покриттям колби. Потужність / 60/55 (120/110) Вт. Ціна / 270-300 крб. за пару. Етикетка жовтого кольору. Маркіровка викликає сумніви, оскільки містить фрагменти, давно не вживані в сучасних виробах. Відсутній знак ультрафіолетового захисту. Мабуть, єдине з схожих один на одного кольорових виробів, таке, що більш менш наблизилося до вимог стандарту. У режимі ближнього світла одна з пари таких ламп на 3-4% не дотягла до норми по світловому потоку і на 8% гірше відпрацювала в одній з крапок при формуванні світлового потоку. Правда, все це досягнуто після повторної установки - при максимально допустимих 0,84 лк в центральній крапці.
3. "Ксенон" (Xenon) З колбою синього кольору. Потужність / 60/55 Вт. Ціна / 270-300 крб. Напис "Made in Korea". Маркіровка вказує на омологацию в Германії, проте з тим же номером офіційного твердження, що і в пари інших блакитних колег. Схоже, виробники всього цього добра оперують даними в маркіровці, не особливо замислюючись над їх сенсом. Знаку ультрафіолетового захисту немає. На етикетці багато принадних написів: лампа заповнена Ксеноном (Xenon gas filler), революція в автомобільному світлі (Car lighting revolution). Тим часом відпрацювало виріб погано. Недобір по світловому потоку в режимі ближнього світла понад 30%, далекого - майже 40%: показник - один з гірших. Правда, після двох установок відхилення від вимог стандарту за основними показниками ледве перевищили 20%.
4. "Ксенон" (Xenon) З колбою синього кольору. Потужність / 60/55 Вт. Ціна / 270-300 крб. Етикетка темно-синього кольору. Напис - "Made in Korea". На відміну від своєї майже повної копії (див. зразок 3), виріб не має знаків омологациі на лампі. Все та ж солодка пісня про Ксенон і нову революцію, але трохи більше нісенітниць. Так, на упаковку лампи виразно нанесено слово Eaglite, яке ми не змогли коректно перекласти на російський, а ось на самій лампі видавлено вже інше Eagleye - по-нашому начеб "Орлине око". Загалом, не то логотип, не то товарний знак, але десь написаний з помилкою. Недобір по світловому потоку 30-45%. Светораспределеніє з відхиленням від вимог стандарту в однієї з двох ламп... до трьох разів (!) - очевидно, після двох установок. Друга лампа в парі трохи краще, але на нормальну теж не тягне.
5. "Вестек" (Vestec) З інтерференційним покриттям колби. Потужність / 60/55 (120/110) Вт. Ціна / 270-300 крб. за пару. Етикетка зеленого кольору. Маркіровка викликає все ті ж сумніви, що в аналогів; знаку ультрафіолетового захисту немає. М-код-так, чим далі в ліс, тим більше дрів. А починалося все так добре. Сповна стерпний світловий потік, що уклався у вимоги при режимі ближнього світла. Ось тільки із-за криво розташованої нитки напруження одна з ламп в точці 75r (див. мал.) показала освітленість менше норми в 6,86 разу! І це за 300 рублів! Чи треба говорити, що обидві лампи в півтора рази сильніше сліплять зустрічних і багато слабкіше за якісні лампи в режимі далекого світла.
6."Вестек" (Vestec) З інтерференційним покриттям колби. Потужність / 60/55 (120/110) Вт. Ціна / 270-300 крб. за пару. Етикетка синього кольору. Інший колір етикетки не приніс з собою задовільної маркіровки. Третій виріб з схожими зовнішнім виглядом, етикеткою і якістю, якщо про таке взагалі доречно говорити. Невідповідність ламп майже по всіх перевірених параметрах. Найбільше відхилення - те ж, що в попереднього зразка - в 6,86 разу. Лише тепер "видатний" результат в обох виробів в парі. Вважатимемо, що розташування "вестеков" по кольорах - від поганого до дуже поганому - випадково. Очевидне інше: загальна низька якість.
7. "Феніция" (Phoenicia) З інтерференційним покриттям колби. Потужність / 60/55 Вт. Ціна / 55 крб. Назва - звучне, а в останньому... Вже знайомі нам 30-40% недобору по світловому потоку і унікальне по своїй огидності светораспределеніє. Одна з "феніций" встановила абсолютний рекорд за весь час випробувань нами різних ламп - в точці 75r вона видала 1,1 лк (!) при допустимих для серійної продукції не менше 9,6 і нормі для високоякісної лампи - 12 лк. Та і в крапці 50r виріб виріб показав 1,3 лк замість тих же 9,6. Разом майже дев'ятикратний недобір в одній крапці і більш ніж семикратний в іншій. Супер.
8. "Вестек" (Vestec) З інтерференційним покриттям колби. Потужність / 60/55 Вт. Ціна / 270-300 крб. за пару. Етикетка білого кольору. Ба, старі знайомі. Хоч попередній виріб і встановило абсолютний рекорд по шкідництву, четвертого представника славної сім'ї "вестеков" ми оцінили ще нижче. Його результати лише мало чим поступаються досягненню горем-рекордсменом, але вони майже однакові в обох ламп в парі. Тобто, якщо в "феніций" одна лампа рекордсмен і ще одна просто гидота, то в цих "вестеков" - обидва представники борються за рекорд погані результати. А командні досягнення завжди були в шані. Загалом, так погано робити лампи навіть теоретично складно. Може, це спецзамовлення для дивних росіян?